گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف‌شده کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم بلینکن برای گفتگو درباره رفح و اسرای صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است
سرخط خبرها

دستیابی به توافق، دشوار و زمان بر یا غیرممکن؟

  • کد خبر: ۹۱۱۷۷
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
دستیابی به توافق، دشوار و زمان بر یا غیرممکن؟
لارنس نورمن، خبرنگار «وال استریت ژورنال» که تحولات ایران و به ویژه مذاکرات وین را بررسی می‌کند، روز گذشته در حساب کاربری خود در توئیتر در باره زمان از سرگیری مذاکرات ایران و ۴+۱ در ادامه دور هفتم این گفتگو‌ها برای احیای برجام نوشت: «شنیده ام که پنجشنبه مذاکرات وین از سرگرفته می‌شود، اما هنوز این موضوع به صورت رسمی تأیید نشده است.»

به گزارش شهرآرانیوز؛ ادامه این گفت وگوها، چه پنجشنبه هفته جاری از سر گرفته شود و چه در روز دیگری در آینده، نکته حائز اهمیت این است که طرفین، خواستار نتیجه بخش بودن مذاکرات در کوتاه مدت هستند. از یک سو، مقامات ایران بار‌ها اعلام کرده اند که به دنبال مذاکرات فرسایشی و زمان بر که هدفش تنها مذاکره برای مذاکره باشد، نیستند و در تازه‌ترین اظهار نظر در این زمینه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، در نشست خبری خود پس از دیدار با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، ضمن تشریح موضع کشورمان در مذاکرات وین گفت: پنجره مذاکره همیشه باز نمی‌ماند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، روز گذشته مدعی شد که دو پیش نویس ارائه شده از سوی ایران درباره برنامه هسته‌ای و رفع تحریم ها، پذیرفتنی نیست و اگرچه برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند، زمان رو به اتمام و بهتر است هیئت ایرانی پس از رایزنی در تهران با پیشنهاد‌های واقع بینانه به وین بازگردد.

در شرایطی که طرفین بر مواضع پیشین خود استوارند و هیچ کدام حاضر به عقب نشینی نیستند، حصول توافق دشوارتر از همیشه به نظر می‌رسد. با این حال، برخی تحلیلگران همچنان امیدوار و معتقدند که توافق در دسترس است.

توافق بین ۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد

رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان، در گفتگو با «فردانیوز» درباره یک توافق احتمالی میان ایران و ۴+۱ برای احیای برجام گفت: در این شرایط پیش بینی من این است که مذاکرات در نهایت به نتیجه می‌رسد، اما کمی طول خواهد کشید. سرسختی مواضع از سوی طرفین سبب می‌شود که حصول توافق بین ۶ ماه تا یک سال زمان ببرد.

کشور‌های غربی فکر می‌کنند وضعیت اقتصادی ایران، پاشنه آشیل ماست و تأخیر زمانی در توافق، ما را ناگزیر به انعطاف می‌کند. از طرف دیگر نگران هستند که این تأخیر موجب پیشرفت هسته‌ای ما شود و می‌دانند که ممکن است به جایی برسیم که برایشان قابل برگشت نباشد و نتوانند ما را در زمینه هسته‌ای در یک چارچوب مشخص محدود کنند؛ بنابراین توافق در دسترس است، اما تأخیر زمانی هم قابل پیش بینی است.

احتمالا پایان سال آینده، زمان توافق است

استیفن هودلی، استاد روابط بین الملل دانشگاه آکلند، نیز در گفتگو با «ایلنا»، درباره احیای برجام در آینده و در پایان مذاکرات وین گفت: در آینده قابل پیش بینی این توافق احیا نمی‌شود، اما می‌توانیم امیدوار باشیم که ممکن است با یک توافق غیررسمی برای کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم، آمریکا تحریم‌ها را کاهش دهد. وی افزود: در کوتاه مدت رسیدن به توافق ممکن نیست و فقط در درازمدت اگر ایالات متحده بتواند نقش تسهیل کننده مؤثرتری ایفا کند، پایان سال آینده را می‌توان برای رسیدن به توافق در نظر گرفت.

مهلت یک ماهه ایران به تروئیکای اروپا برای توافق

حسن هانی زاده، کارشناس روابط بین الملل، نیز در ارزیابی مرحله نخست از دور هفتم مذاکرات وین به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت: در این دور از مذاکرات وین، درک بهتری در سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس بر ضرورت لغو و رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران وجود دارد که به نظر می‌رسد با توجه به رایزنی‌هایی که مذاکره کننده ارشد ایران در سفر به اتحادیه اروپا داشته، موضوع ضرورت رفع تحریم‌ها در یک فرایند زمانی کوتاه مورد فهم طرف‌های مذاکره قرار گرفته است.

در این مذاکرات، ایران اعلام کرده است که سقف مذاکرات نباید از یک ماه تجاوز کند و در این مدت باید به صورت تدریجی، تحریم‌هایی که اکنون اعمال شده است، برداشته شود. وی افزود: پیشرفت‌هایی در حوزه‌های حقوقی و قانونی در این دور از مذاکرات حاصل شد، اما یک موضوع باعث شد مذاکرات برای مدت کوتاهی به لحاظ فنی متوقف شود تا طرف‌های اروپایی در مذاکرات وین برای مشورت به کشور‌های خود بازگردند. این مشکل فنی هم درباره بهره گیری ایران از سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای اراک است که نقطه ابهامی را برای تروئیکای اروپایی به وجود آورده، در حالی که ایران، توضیحات فنی لازم را داده است.

مذاکرات قطعا به نتیجه خواهد رسید

محمد صفایی، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی، در گفتگو با «ایسنا»، با بیان اینکه تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم کاملا هوشمندانه و معطوف به هدف به پیش می‌رود، در یک پیش بینی از آینده مذاکرات هسته‌ای وین گفت: یکی از اهداف طرف مقابل این است که مذاکرات را به سمت فرسایشی شدن ببرد، اما معتقدم قطعا مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. در دور جدید مذاکرات، چهارچوب مشخصی را برای طرفین تعیین کرده ایم تا مذاکرات برد-برد بوده و طرف مقابل ما هیچ مسیری برای فرار نداشته باشد. وی افزود: به عقیده من، اگر ما روابط خود با همسایگانمان را تقویت کنیم و به سمت عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای حرکت کنیم، می‌توانیم احتمال موفقیت خود در مذاکرات بین المللی را افزایش دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->